Sunday 24 May 2015

Drama Melayu Zaman Aku Tadika




Assalamualaikum..
korang sihat? Alhamdulillah.

weh kurang dari sebulan kita nak puasa. tadi aku terringat zaman dulu-dulu. time aku umur 5 sampai 7 tahun. time tu aku memang addicted to drama melayu. drama melayu dulu best doh. nak-nak yang moral value dia tinggi. fuhh bila habis je cerita tu aku mesti nangis peluk ayah aku. ahahaha!

teringat dulu cerita Seutuh Kudrat Talian Kasih. ni antara yang aku tak boleh miss lepas balik tadika. sebab aku memang minat dengan watak Mariam tu. Lagi, Diari Ramadhan Rafique. ni time puasa lah. sementara nak tunggu berbuka tu. layan dululah.. haahaha~


OH I REALLY MISS THAT~

Aku sekarang dah jarang tengok drama-drama Melayu dekat televisyen. Rasa takde keinginan nak tengok. Kalau tengok pun tak sampai 10 minit, aku dah muak tengok cerita-cerita. Apa yang aku dapat simpulkan mengenai drama Melayu sekarang ni dah tiada variasi. Apa yang kita tengok dalam drama lepas, cerita tu juga diulang dalam drama lain. Kalau guna tema lain, mesti akan guna jalan cerita yang sama jer, sampai rosak terus tema tu disebabkan nak mengejar rating murahan.

  Perkara macam ni takde pula aku rasa dalam masa 10 tahun lepas, ketika aku sekolah rendah dulu. Kalau dulu, lepas balik sekolah mesti tengok televisyen. Bukannya nak tengok kartun, tapi tengok drama Melayu. Drama dulu-dulu memang best la, jalan cerita memang diolah dengan baik. Kiranya bukan hanya berfokus pada satu cerita. Drama dulu takde cerita yang memang boleh dijangka dari awal lagi ataupun tidak terlalu melampau kejutan yang akan dihasilkan. Isu stereotaip takde dalam skrip drama dulu.


Satu lagi yang tak best drama Melayu sekarang ialah sebab asyik muka sama jer berlakon.. Contoh bulan ni drama ni dia berlakon, tup tup bulan depan drama lain muka dia jugak.. Bukan ape kadang kadang bosan jugak kan.. Nampak sangat la kurang pelakon pelapis kat Malaysia ni.. Acce cuba bagi la watak-watak utama kat pelakon-pelakon baru ni atau asah bakat dorang untuk jadi pelakon mantap..

Drama Melayu sekarang pulak asyik-asyik fasal orang kaya, korporat, rebut harta, orang tua gatal, anak derhaka, scandal dengan laki/bini orang. Serius memang kurenggg sangat dah tengok drama Melayu sekarang .Slot cerekarama ke, samarinda ke, x layan sangat.. Bukan tak ade drama Melayu yang best sekarang cuma tak banyak macam dulu-dulu, cerita pun tipikal jer dah tau ending..

PENERBIT MALAYSIA... tolong lah kembalikan zaman itu~ zaman di mana drama melayu sarat dengan nilai dan pengajaran.

sekadar meluah pendapat~

one of my favourite movie. dulu dulu~ till now aku still gelak
**THE END**

No comments:

Post a Comment