Tuesday 25 February 2020

#EffjayMasak: Asam Pedas Ikan Merah for Beginner

Assalamualaikum and hi guys. so harini aku nak share cara cara nak masak asam pedas. asam pedas ni ada banyak jenis. Ada asam pedas melaka, johor, nyonya. and favourite aku is asam pedas yang tak terlalu pekat and tak terlalu cair. Isi dalam asam pedas ni pun boleh dipelbagaikan. boleh jadi asam pedas ayam, asam pedas daging atau ikan. jangan kau campur pulak semua sekali. ni bukan tomyam.
So ni cara masak asam pedas untuk level beginner macam aku dan kau. 

Bahan bahan:
1 ekor ikan merah - potong 4
1/2 senduk minyak masak - jika kurang boleh tambah
1 batang serai - ketuk
Daun kesum
2 sudu asam jawa - bancuh dengan air. airnya jangan banyak sangat.
Kacang bendi - secukupnya
Tomato - potong 4
6-7 sudu besar cili kisar

Bahan tumbuk atau kalau malas boleh blend:
3 ulas bawang merah - saiz besar
4 ulas bawang putih
1 ibu jari halia
1 inci kunyit hidup
Sedikit belacan - orang yang alah dengan belacan tak yah lah letak ye.

Cara cara:
1. Panaskan minyak dan masukkan serai dan bahan kisar. Kacau sehingga naik bau.
2. Masukkan cili kisar dan kacau hingga cili garing dan pecah minyak. Selalunya ni aku pakai api kecil and untuk elakkan percikan yang akan menyebabkan dapurmu kemerah-merahan, aku akan tutup lah periuk tu. tapi jangan pulak kau tutup selamanya. aku risau nanti kang bomba datang sebab dapur kau terbakar dek tumisan hangit.
3. Masukkan air asam jawa. Tambah air dalam 1 liter atau secukupnya. Kacau sehingga kuah mendidih, baru masukkan garam dan perasa.
4. Masukkan ikan dengan daun kesum. Jika suka, boleh masukkan juga bunga kantan. Kacau rata sehingga ikan masak.
5. Masukkan bendi dan akhir sekali, masukkan buah tomato. Sesuaikan rasa dan kepekatan kuah. Bolehlah tutup api dan sedia untuk dihidangkan.

Selamat Mencubaaaaaaaaa~

No comments:

Post a Comment