Wednesday 16 May 2018

Kuat dan Kental

Assalamualaikum.
haritu aku dapat satu soalan yang berbunyi..

Macam mana nak kuatkan semangat sebab mudah menangis?

-Biasa kita menangis bersebab. Takkan keluar air mata sesaja. Bila sebut 'semangat' aku assume situasi di mana kita cepat down , samada sebab diri sendiri atau orang sekeliling.

Jika diri sendiri , maka bangkit dengan sendiri. Jangan pernah rasa kita tak guna, jangan pernah rasa kau selamanya gagal. Selalu hadiahkan senyuman pada diri sendiri. Takpa duk depan cermin senyum sorang sorang pun. Takpa masa nak tidur senyum sorang sorang pun. Itu terapi.  Jangan sesekali bandingkan kita dengan orang ( perbuatan ni sangat sangat lah buat kita down) kecuali kita jadikan kelebihan orang pendorong untuk berjaya. Tak perlu menangis untuk sesuatu yang tak perlu kita menangis. Memang orang kata ' menangis la kalau boleh buat kita lega' tapi pada aku sebenarnya tak . Makin kita menangis makin kita bercelaru. Apa kata, duduk diam diam. Talk to urself, bisik benda benda positif kat diri buat selalu sampai satu tahap, kita kuat dengan sendiri. Ingat satu hal, 'if u think u're not important, then make it important'.

Kalau kita down sebab orang sekeliling, selagi dia tak sentuh fizikal kita perdulikan. Hidup kena banyak diam , stay away dari mereka mereka yang negatif kalau perlu buang buang. aku selalu ingatkan diri aku  'if you don't like someone , just stay away from them ' and yes i did it.  Tak perlu nak fikir kenapa orang tak suka kita sebaliknya fikir kenapa kita kisah sangat orang tak suka kita walhal itu masalah dia. Bukan masalah kita. Wipe off your tears , keep strong dan hidup seperti biasa ok.

xoxo, fafa.


**THE END**

No comments:

Post a Comment