Friday 9 March 2018

Kisah Rem Dambul - Don't Judge People By the Look

sumber : facebook.
Serius cakap. Saya kurang gemar menyaksikan adegan cinta monyet di tempat awam, terutama kalau terlebih dos haiwani. K̷o̷n̷e̷k̷ ̷b̷e̷l̷u̷m̷ ̷c̷u̷k̷u̷p̷ ̷t̷u̷m̷b̷u̷h̷ ̷l̷a̷g̷i̷,̷ ̷t̷a̷p̷i̷ ̷s̷u̷d̷a̷h̷ ̷m̷i̷a̷n̷g̷ ̷m̷e̷n̷g̷a̷l̷a̷h̷k̷a̷n̷ ̷k̷e̷l̷a̷d̷i̷ ̷t̷u̷a̷. Namun begitu, saya belajar satu perkara penting. Rasa benci yang berlebihan, ada ketika boleh membenam diri sendiri.
Peristiwa berlaku di KLIA baru-baru ini. Flight saya delay lebih sejam. Jadi saya pun cari terapi diri di sudut paling terpencil sebuah kafe kapitalis. Yang harga segelas kopi boleh himpit jantung sampai sesak nafas.
Tapi ok-lah. Yang penting ambiance-nya hening dan syurgawi. Sesuai untuk melukis dudel, sambil diam-diam berfantasi memugar kesegaran mental. Malangnya, belum pun sempat mencicip kopi mahal gila itu, seorang mamat hipster masuk. Dia duduk betul-betul sebelah meja saya.
Fuh, stail bukan main. Gajet tak cukup tangan. Ada tablet sebiji, smartphone ada dua. Headphone pula melekat di telinga, siap dengan collar mic. Rambut togel di tepi, tebal di tengah. Disisir naik atas dengan jel likat. Seperti jambul nenas yang baru mau mekar.
Pakaian jangan cerita. Wak Doyok tengok pun boleh nangis berguling. Super duper trendy. Belum campur beg sandang dari jenama mewah Italia. Saya terfikir — wah, untungnya remaja sekarang. Umur baru sebulan jagung, tapi sudah megah ke sana-sini dengan gaya agung.
Sebenarnya isu saya bukan pada penampilan. Tapi pada tingkahlaku. Bila duduk saja, dia terus pung-pang dengan seseorang di phone. Saya rasa dia buat video-call sebab asyik pandang skrin.
Saya tahankan hati. Fokus pada kerja sendiri. Tapi sebab suara gedebung-gedebung — bingit macam seladang liar mengawan — saya sendiri hilang konsentrasi. Secara tidak sengaja, saya pun ter-busybody dengar apa yang dibualkan.
Seriously. You won’t believe it! Siap ber-daddydaddy lagi. Sikit-sikit “daddy love you too, honey”. Disusul sound effect ‘cup, cup’ — dengan mulut muncung membuntal. Kemudian ditabur perisa gedik tambahan, dengan ketawa mengaum-aum manja. Bueek! ðŸ¤®
Dadaku bergegar-gegar mau menampar. Hei, sedar diri sikit, dik. Seluar dalam pun masih harap makbapak beli, tapi sudah berjiwang sakan tak ingat masyarakat publik di kiri-kanan! —— Mujur saya berjaya kawal kesusilaan diri. Jadi tempelak itu cuma bergema dalam hati sendiri.
Selepas lebih 20 minit masih tak berhenti, malah bertambah kronik — kesabaran saya sudah mencecah telur di hujung jarum. Secara spontan tersembul dari mulut saya bunyi “hish!”, lima harkat panjang. Dia pandang saya, dan saya balas balik dengan jelingan maut tujuh jurus. Kau ingat saya takut?
“Sorry, sir. I know I am a bit loud; but trying to get my daughter talking.” Kata dia dengan tenang, sambil senyum. Saya kesipu-sipuan, malu pada diri sendiri. Benar kata orang, cara terbaik menguasai musuh ialah dengan menghadiahkan mereka cinta dan kebaikan. Tapi saya masih ada sikit rasa ego — “Kalau iyapun mau berbual dengan anak, janganlah animatik sangat. Macam badut yang tengah hiburkan audien!” Begitu getus hatiku.
“Honey, say hi to this uncle.” Kata dia lagi dengan nada sangat mesra alam, kemudian dia halakan skrin iPhone pada saya. Uncle pun uncle-lah. Hmmm.
Seorang budak perempuan comel, melambai-lambai dengan senyum lebar yang paling manis. Dari rupa fizikalnya, saya tau ada sesuatu yang istimewa. Zap! Saya rasa jantung ini putus melantun, dicincang pedang yang sangat tajam. Seluruh prasangka dan prejudis saya lebur sirna dalam sekelip mata.
Setiap orang ada cerita hidup sendiri. Kalau kita bukan watak dalam cerita mereka, jangan sesuka hati buat andaian dengan logik simplistik ikut perasaan sendiri. Yang kita dengar sipi-sipi, belum tentu mewakili walau secubit dari sebuah naratif penuh. Yang kita nampak dari jauh, belum tentu menzahirkan walau setitik realiti satu situasi sebenar.
Lelaki itu umurnya 28. Tapi serius, kalau sekadar tengok sekilas, memang rupa sebijik remaja lepasan SPM. Ketika berjumpa di airport itu, dia dalam perjalanan ke Langkawi atas urusan kerja.
Dia graduan UK, berkahwin ketika usia 22 tahun semasa tahun akhir pengajian. Bertugas sebagai freelance creative consultant; selalunya travel hujung minggu saja untuk bertemu client. Sebab hari-hari biasa, dia jadi ‘surirumah sepenuh masa’ menjaga anak. Isteri dia akauntan sebuah firma multinasional.
Anaknya umur lima tahun, mengidap down syndrome. Sebab itu interaksi mereka lebih animatik dari normal. Ya, untuk menguja respons si anak, perlu ada simulasi visual dan audio yang lebih dinamik. Dia beritahu saya begitu.
Meski pun jalan hidup agak getir, bapa muda ini terima takdirnya dengan rela. Dia berusaha memberi seluruh dedikasi dan cinta pada keluarga — dengan cara terbaik yang dia mampu. Tapi seorang lelaki bujang, yang dia temui di lapangan terbang — memandangnya dengan penuh jelik dan wasangka.
Hanya kerana lelaki bujang yang judgemental itu terasa ruang privasi-nya di tempat awam telah diganggu. Sigh. Macamlah dia seorang yang layak hidup dengan aman dan gembira di mukabumi Tuhan ini. Shame on you, Rem Dambul!

No comments:

Post a Comment