Saturday 5 November 2022

Tahajjud Challenge for a Month: A Reflection

 Assalamualaikum, hi guys! (ada orang ke?)

Tak kisah lah. Hahaha

Cepat betul masa berlalu kan. Dah nak hujung tahun dah. Usia makin meningkat. Komitmen semakin bertambah. ugh adulting is hard!

Pejam celik pejam celik, next year aku dah 24 tahun. Ada baki 6 tahun sebelum aku melangkah ke 30-an. Ini bermaksud aku ada 6 tahun untuk selesaikan senarai 30 things to-do before 30. Eh kenapa nak cerita pasal life pulak ni?

Eh memang nak cerita pasal life kan? 

Ha betul lah kut? 

Whatever...

Tapi betul lah, aku memang nak kata, hidup aku di tahun 2022 ni boleh dikira antara yang termanis sepanjang aku hidup selama 23 tahun. Tapi nak kata manis pun tak jugak. Tahun ni paling banyak emotion damage. hahaha. Eh tapi walaupun emotion damage, aku bersyukur dikelilingi kawan-kawan yang baik. Especially kawan-kawan yang mendekatkan aku dengan Tuhan.

Cakap pasal Tuhan, bulan lepas aku dengan kawan aku sembang pasal life, jodoh yada yada yada... Yela, makin kita dewasa ni, perbualan pun makin serius dan deep. Sekali dia ajak aku buat tahajjud challenge sebulan. Yang kelakarnya, pagi tu aku dah buat dulu. tak tahu kenapa tergerak hati nak bangun tahajjud. (Wallahi ni bukan nak riak ya. Aku cerita untuk iktibar diri aku sendiri)

So aku pun tak banyak cakap terus setuju dengan challenge yang dia suggest. Aku buat ni untuk 31 hari. aku tak sangka ya, aku sanggup commit nak bangun tahajjud setiap hari (kecuali menses and ada sehari aku tertinggal sebab tak terjaga). Bila dah rasa tak sangka ni... mesti lah aku nak muhasabah diri. Apa perubahan yang aku dah buat selama aku buat tahajjud ni.

To be honest, susah sangat nak berubah. There's time aku rasa berat gila nak solat fardhu. Ada masa aku tahu aku tak khusyuk langsung time solat. Tapi tak bermakna aku rasa tak ada perubahan langsung dalam hidup aku. 

Benda paling ketara yang aku perasan adalah anger issue aku. Sebab childhood traumatic aku memang menumbuhkan anger issue yang sangat kronik. Tapi lately ni, aku dah senang cool down. tak macam dulu. at least seminggu aku nak cool down. Selain tu, ada part yang aku rasa urusan seharian aku dipermudahkan. Alhamdulillah syukur.

Cuma, sejak dua tiga hari ni, aku tak tahu kenapa aku tersangat emotional. Aku jadi senang tersentuh. senang menangis tiba-tiba. dah berapa kali aku nangis time dalam solat. bukan time doa. memang tengah baca al fatihah tiba-tiba sebak. Haih.

Eh reflection macam ni ke? tak macam reflection pun ni? Haha lantaklah. janji apa yang aku nak cerita tu sampai. Tu jela aku nak cerita. betapa besarnya kuasa solat ni. tambah pulak kau buat solat tahajjud ni. Waktu yang Allah turun ke Arsy Bumi memakbulkan doa hambanya yang bertahajjud. Kalau ada peluang, kalau rasa tergerak hati, buat lah. jangan teragak-agak. kadang-kadang gerakan hati ni panggilan daripada Allah yang rindukan rintihan hambanya.

Semoga lagi 5 ke 10 tahun baca ni, aku masih lagi kekal istiqamah. Amiinn Ya Rabball Alamin.

Salam sayang,

Nur Fahada <3

No comments:

Post a Comment