Tuesday 23 August 2022

Enumerator: The Lesson

 Assalamualaikum and Hi~

Lama betul aku tak menulis dalam diari digital ni. Missing those times when aku ada banyak gila idea nak menulis. hahaha

Entri kali ni as you can see on the title, aku saja lah nak cerita tentang pengalaman aku jadi enumerator untuk satu institut ni. At first aku taknak menulis pun. Sebab aku aku rasa there's nothing interesting to tell about being a enumerator.

But i guess i was wrong. there are something interesting yang aku belajar sepanjang 4 hari aku jadi enumerator.

So, basically enumerator ni kerja dia buat survey, tanya-tanya soalan yada yada yada dekat public. I was invited by my cousin to join him. At first aku macam agak ragu sebab aku benci gila dengan data and aku benci nak communicate dengan orang.

Tapi aku macam pujuk gak la diri by saying "sampai bila kau nak duduk dalam comfort zone kau? It's time for you to try. Kalau tak, sampai bila-bila pun kau tak tau takat mana kemampuan kau." and said yes. Firm yes!

Tapi makin dekat hari nak start bertugas tu, aku makin anxious. makin takut. i almost breakdown. aku lawan la juga. A bit struggling la. belum lagi dengan aku punya paranoia dekat orang yang aku tak pernah jumpa.

And the day akhirnya tiba...

start dekat Batu Pahat, everything was okay mula-mula tu. Tapi the next day i was collapse. there's a makcik seems annoyed bila soalan yg i tanya makin lama makin panjang. Idk maybe social exhaustion. Tapi yela, sebagai seorang yang ada anxiety, of course benda ni akan affect my emotion juga. i feel like i annoy people. Tapi aku macam okay balik bila my team buat survey dekat BP Mall. Maybe sebab responden pun happy dengan kita. At this point, aku serasa macam menghargai betul kalau ada responden yang ramah dengan aku. Like, even aku penat pun aku akan join the vibe. 

Dekat Muar aku tak ada masalah sangat nak cari responden since makcik pakcik and cousin aku ada dekat situ. and responden yang diorang nak pun tak ramai. Jadi tulah, yang paling banyak menguji aku cuma masa dekat Batu Pahat.

Aku bukan nak cerita sangat in detail pun pasal experience aku buat survey ni. Aku cuma nak cerita, satu nilai yang aku dapat sepanjang aku buat survey ni - trust, jujur.

Aku rasa aku paling banyak belajar pasal trust. how people baik melayu, baik cina nak bagi kita trust untuk diorang share information tentang diorang. Betul lah orang cakap, trust atau kepercayaan ni macam satu kuasa. kuasa yang besar. Hanya orang tertentu je yang layak diberi kuasa ni. dalam kes ni, responden mungkin macam kurang percaya aku untuk share apa-apa info pasal diorang. 

Yela, kalau kita ibaratkan 'kepercayaan' ni sebagai satu 'kuasa', memang merbahaya la. Sebab kuasa boleh jadi bahaya kalau disalahgunakan. Macam kepercayaan. kalau kita dah dapat kepercayaan daripada orang, kita kena jaga dan jangan salahguna. sebab sekali kita salahguna kepercayaan atau 'kuasa' tu, selamanya orang dah takkan percaya dengan kita.

last but not least, apa yang aku boleh conclude, aku bukan orang yang sesuai untuk buat kerja enumerator ni. My social anxiety teruk namampus and aku cepat rasa social exhaustion. Even now pun aku tengah recover from social exhaustion. aku seriously tak boleh nak bercakap dengan orang dah sekarang ni. rasa penat, rasa down, rasa depress.

Aku harap aku boleh recover cepat from this social exhaustion. Sebab aku kena get up and teruskan hidup. hm.

To all Bangsa Johor area Batu Pahat, thank you and sorry.

Thank you semua responden yang sudi bergambar!


xoxo, FJ

No comments:

Post a Comment